De 5 meestgemaakte fouten in een social media bericht

Aandacht trekken en vasthouden van (potentiële) fans is anno 2018 een schaars goed. Content is vluchtig, fake news is booming en bedrijven zijn geneigd bij elk bericht hun dienst of product aan te prijzen. Authentiek, eerlijk en oprecht nieuws is ver te zoeken. Terwijl de oprechte, eerlijke en authentieke berichten het juist vaak goed doen. Waar gaat het mis?

1. Te commercieel

NU ACTIE PRIJZEN OP Björn Borg ondergoed!  KOOP, KOOP, KOOP!  Dit was misschien een aantal decennia geleden de manier om aan je verkopen te komen maar dat is tegenwoordig verleden tijd. Tip: In plaats van het product te verkopen, benadruk je de meerwaarde van het product concreet en met gevoel.
Valkuil: Ondergoed nodig? Wij bieden ondergoed van hoge kwaliteit aan. Koop ze online in onze webshop.
Voorbeeld: Jezelf uit je naad werken doe je het liefst met naadloos ondergoed van X. Ondergoed van X is naadloos, heeft een prettige pasvorm, hippe uitstraling en geen kriebelend labeltje. Bekijk ons aanbod hier.

 

2. Te veel tekst

Als ik een flinke tekst wil lezen dan koop ik wel een boek. Dus KISS (keep it simple stupid). Zoals eerder aangegeven is het vasthouden van aandacht moeilijk. Heb je een flinke tekst? Probeer het dan beknopter te maken. Lukt dit niet? Maak dan in één zin duidelijk waar je bericht over gaat en plaats daarna de volledige tekst, zodat volgers direct zien waarover het gaat. Binnen 10 seconden kunnen je fans dan een beeld scheppen waarover het gaat en beslissen of dit leeswaardig is.
Tip: Gaat het om een diepgaand stuk of interview plaats dan een korte samenvatting of nieuwsgierig makend haakje met een link naar het volledige interview op je website.

3. Slecht of geen beeld

Ik ben van mening dat slecht beeld beter is dan geen beeld… Maar slecht beeld is verre van ideaal voor je bereik. Je wil dat men naar je afbeelding of video kijkt en dan beslist of ze naar je website gaan of het bericht helemaal lezen. Slecht vormgegeven of lelijk gefotografeerde foto’s zorgen voor resultaat maar dat resultaat is niet wat het kan zijn of deukt je imago in. Mijd de volgende soorten afbeeldingen:

  • Webshop productfoto’s (witte achtergrond);
  • Afbeeldingen of video’s die niet bij je imago passen;
  • Beelden met ontzettend veel tekst…daarvoor dient je bericht boven het beeld al.

Wat dan wel?! Ik wil je niet bang maken en al zeker niet aanraden om voor elke foto of video een fotograaf, videograaf of vormgever in te huren. Een te mooie foto zorgt er namelijk weer voor dat het te commercieel kan aanvoelen. Denk dus goed na over hoe je een foto leuk, oprecht en authentiek doet voelen. De meeste mensen zijn geen modellen dat maakt social media juist zo ‘likeable’.

4. Geen haakje? Dan vis je achter het net.

Veel van je volgers scrollen na een aantal seconden van focus alweer door naar het volgende bericht. Zorg dus dat je de aandacht trekt tussen de ‘shitload’ aan grappige memes, choquerende en idiote filmpjes op de tijdlijn van je volger. Zorg dat je in de eerste twee regels en de eerste 10 seconden van een video de aandacht trekt met een duidelijk statement of nieuwsgierig makende titel.

5. Geen duidelijke call to action of boodschap

“Wat moet ik met deze informatie?” Dat denk ik ontzettend vaak wanneer ik door mijn tijdlijn scroll. Dan lees en denk ik het volgende.

Soms zie je berichten die iets roepen maar vervolgens geen call to action geven: ‘Train je marketingskills’… Dan denk ik, oke…HOE DAN!?
Vervolgens: ‘Train je marketingskills, volg onze training’…Cool, dat is al beter.
Maar het kan altijd beter: ‘Wil je beter worden in online marketing? Schrijf je hier dan in voor onze eenmalige gratis marketingtraining in Den Bosch’….

 

Hopelijk kun je met deze tips het bereik en resultaat van je social media berichten verbeteren. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op voor een gezellige en vooral leuke inspiratiesessie bij je bedrijf op locatie.

Geen reactie's

Geef een reactie