Marketing voor beginners: levert jouw website te weinig op?

Marketing voor beginners: levert jouw website te weinig op?

Klanten kloppen regelmatig bij ons aan met de vraag of wij een nieuwe website voor ze willen maken. Wanneer de website dan eenmaal live is, heerst de verwachting dat de orders binnen komen rollen. Een goede website moet zijn werk doen, nietwaar?

Jazeker. Een goede website is enerzijds belangrijk voor de bezoekers die een fijne en gebruiksvriendelijke ervaring willen. Anderzijds is een website belangrijk om überhaupt gevonden te worden via zoekmachines zoals Google. Desondanks druppelen er na de lancering wel wat orders binnen, maar blijft het groots verwachte resultaat uit. Hoe kan dat? Waar blijven de orders?

Now we wait…

De oorzaak kunnen we het beste illustreren met een vergelijking. Een leuke vergelijking is de reclame van Heineken. Wat een klassieker. In deze reclame gaat Nederland in de ruimte op zoek naar buitenaards leven. Er wordt een bar geïnstalleerd en het lekkere koude biertje wordt klaargezet. Het eindigt met de zin “Now we wait…”.

Laten we eerlijk zijn; mannen zullen dan wat sneller op een biertje afkomen, buitenaards of niet. Maar los daarvan is dit voorbeeld een vergelijkbare situatie met de lancering van een website; “Yes de website is live! Now we wait….” Vervolgens wordt er niet meer naar de website omgekeken en blijven de verwachte resultaten uit.

Waar is dat feestje…?

De oorzaak ligt niet bij de website, maar bij de weg(en) ernaartoe. Dat wordt vaak vergeten. Stel je hebt een nieuw huis gekocht en gaat een housewarming houden. Stuur je dan een uitnodiging met de nieuwe adresgegevens, zodat mensen je nieuwe huis weten te vinden? ja toch? Dit wordt echter vaak over het hoofd gezien bij de lancering van een nieuwe website. En dan is het ook nog eens de bedoeling dat onbekenden (suspects) je website gaan bezoeken. Is één uiting dan voldoende denk je?

 “Als jouw doelgroep niet weet dat je bestaat, zullen ze jouw website niet snel vinden. Ook al is de website nog zo mooi en ook al verkoop je bier.”

Start met een marketingplan

Om onbekenden bekend te maken met jouw website, zal er meer moeten gebeuren. Met een marketingplan krijg je inzichtelijk hoe jij je doelstelling bereikt. Je zult zien dat een website, ‘maar’ één onderdeel is van het totale marketingplan. Des te meer ‘lijntjes’ je uitgooit op de juiste plaatsen, des te meer kans dat je beet hebt. Bovendien kun je meten wat wel – en wat niet werkt. Met een goed gefundeerd marketingplan zet je het marketingbudget efficiënt in en je hebt een duidelijke planning die je kunt volgen. Win-Win. Houd onze blogs in de gaten. Ze vormen een goede input voor jouw marketingplan. Klaar voor de start…?

Marketingcommunicatie is een continu proces van verbetering. A never ending story. Geef het tijd en vooral veel aandacht. Heb geduld en je zult zien dat je betere resultaten gaat behalen. Hulp nodig? Neem contact met ons op en stuur ons een mailtje met het onderwerp ‘Waar is dat feestje?’. Of kom gewoon een keertje langs, dat vinden wij nóg leuker! 

Geen reactie's

Geef een reactie