Het medicijn tegen Media Deel Koorts

Het medicijn tegen Media Deel Koorts

Je kent het wel, op een borrel lekker lullen over je eigen bedrijf en succesvolle projecten. Ook kun je hele verhalen van andere mensen vertellen met de sappigste details. Maar! Op het moment dat je zelf wat over je eigen bedrijf wilt schrijven en delen op social media… klap je dicht.

Dit noemen wij: ‘media deel koorts (mdk)’

Latijn: ‘Media pars febris’ (volgens Google translate)

De Diagnose

Dit is een typische diagnose die wij bij onze patiënten hebben kunnen stellen: Ondernemer tussen 20 en 50 jaar, gepassioneerd bedrijfsvoerder, recht door zee, gezelschapsmens, harde werker met hart voor de zaak.

Onze patiënten (de ondernemers) zeggen op inloopspreekuur vaak; wat moet ik delen dan? Waarover? Wie, wat, hoe, waar en nog meer woorden eindigend met een vraagteken. Dit zijn symptomen van een ondernemer die zijn ‘why’ nog niet in kaart heeft. De patiënt heeft vaak niet in de gaten dat geld niet zijn belangrijkste motivator is. Daarnaast beseft een patiënt vaak niet wat hij of zij doet, vaak erg bijzonder is. Diezelfde patiënt creëert namelijk, vaak op geheel eigen wijze, een meerwaarde maar heeft dat zelf niet of maar amper door.

Wij nodigen die patiënt dan uit voor een brainstorm waarbij wij lekker lastig zijn en vragen blijven vuren totdat de kern van zijn ondernemers-spirit en positionering naar boven komt. Dat is de echte motivator en de fundering van zijn ondernemersdoelen. Dit noemt men dus  de ‘why’ van een ondernemer. De reden waarom een ondernemer doet wat hij of zij zo goed kan.

Een voorbeeld uit de praktijk

Een patiënt, die wij niet nader kunnen vernoemen door onze geheimhoudingsplicht, bevindt zich in de ICT en Automatiseringsbranche. De reden dat hij innovatieve ICT-oplossingen biedt is niet alleen om geld te verdienen of omdat hij het zo goed kan. Nee hij wil:

‘Een stressvrije werkplek faciliteren’

 

Zijn diensten zorgen voor meer efficiëntie, minder stress en tijdsverlies op kantoor. Denk bijvoorbeeld aan trage servers, virussen, spam en andere belemmeringen die je kantoorbaan moeilijk maken. Nu hij zijn ‘why’ weet kan hij veel relevanter op Social Media inspelen. Alles wat te maken heeft met stress en ontspanning kan worden herleid naar zijn branche.

Nog een praktijk voorbeeld

Een andere patiënt van onze RN-marketingkliniek. Deze patiënt, die we wederom niet gaan vernoemen door ons beroepsgeheim, verkoopt luxe Zuid Afrikaanse braaienDit zijn echt superluxe BBQ’s waarin je van hout je eigen kolen stookt. Daarna kan je uitgebreid in de buitenlucht koken door de hitte van je zelf gebrande houtskool. Het kernwoord, gevoel en dus positionering van een Braai is: ‘Het Oer Gevoel’. Buiten hout hakken, klieven, vuur maken en vervolgens een heerlijk koken.

Voor deze patiënt gaan we vanaf nu alle communicatie richten op het oer gevoel. En zeg nou zelf, wie houdt er niet van een goed vuurtje maken en dan flinke lappen vlees dichtschroeien? Dat vlees smaakt tien keer beter dan een biefstuk ergens anders. Waarom? Omdat je die zelf hebt gebakken.

Dat brengt ons bij onze laatste oneliner die over een grote Zweedse meubel gigant gaat, waarvan we de naam deels hebben verborgen door ons bedrijfsgeheim:

‘Een IK*A kast is mooi in de ogen van de gebruiker omdat zelfs hij of zij met twee linkerhanden er een in elkaar kan schroeven.’

 

Je Antibiotica recept tegen Media Deel Koorts

  1. Vind je motivator
  2. Denk diep na over wat je vrolijk maakt van je eigen bedrijf of product
  3. Herleid hetgeen wat je vrolijk maakt naar een kernwoord
  4. Dat kernwoord is vanaf nu een thema of richtlijn voor jouw communicatie

Is het toch een hardnekkige aandoening waarbij je wat meer hulp nodig hebt? Neem contact op met onze marketingmedici en wij zullen vrijblijvend een second opinion geven.

Rody & Nick

1Reactie

Geef een reactie